Doświadczenia nauczycieli ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Serocku w prowadzeniu lekcji problemowych
Lekcja online języka polskiego w klasie VIII
Temat: Zaproszenie do Soplicowa
Cel ogólny: Tworzenie tekstu argumentacyjnego.
Metody/techniki pracy: film (z grupy metod eksponujących), metaplan (z grupy metod problemowych), metoda tekstu przewodniego (z grupy metod praktycznych).
Faza wstępna
- Nasze rozważania rozpoczęliśmy od obejrzenia reklamy restauracji McDonald - Maestro. Zakład, że znajdziesz swój ulubiony? https://www.youtube.com/watch?v=N4NcFHhXq0c Inspiracją dla twórców tego filmiku był świat polskiej szlachty.
- Następnie postawiłam pytanie badawcze - Obiad w Soplicowie czy w barze szybkiej obsługi – które zaproszenie wybierzesz i dlaczego? Po czym omówiliśmy sposób spożywania posiłków w Soplicowie.
Faza realizacyjna
- Celem kolejnej części lekcji było przygotowanie uczniów do samodzielnej nauki. Pracowaliśmy metodą metaplanu, odpowiadając na pytania: Czy w obecnych czasach kultywujemy soplicowskie tradycje spożywania posiłków? Jaka jest dziś kultura spożywania posiłków? (Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? Wnioski).
- Następnie wróciliśmy do naszego pytania badawczego Obiad w Soplicowie czy w barze szybkiej obsługi – które zaproszenie wybierzesz i dlaczego?. Uczniowie indywidualnie formułowali hipotezy i redagowali krótką wypowiedź argumentacyjną. Kilku uczniów odczytało swoje prace. Poniżej jedna z nich:
Zdecydowanie wybrałbym zaproszenie na obiad w Soplicowie, ponieważ byłoby to coś niezwykłego i niespotykanego. W naszych czasach nietrudno o wizytę w barze szybkiej obsługi, za to obiad, taki, jaki był w Soplicowie, jest dziś bardzo rzadko spotykany. Jestem ciekaw smaku potraw, które pojawiłyby się na soplicowskim stole. Jeśli któraś z potraw zasmakowałaby mi, to na pewno postarałbym się zdobyć przepis i dodałbym ją do swojego jadłospisu. Myślę, że potrawą, która szczególnie by mi zasmakowała, byłby chłodnik litewski, ponieważ uwielbiam smak botwinki. Chciałbym również doświadczyć całej ceremonii związanej z obiadem w Soplicowie oraz tego, jakie obowiązują tam zasady i czy każdy ich przestrzega. Na pewno byłyby to dla mnie niezapomniane chwile i uważam, że chciałbym być zapraszany co tydzień na obiad w Soplicowie, a nawet częściej. |
- Zastanawialiśmy się także, jak wykorzystać zdobytą na lekcji wiedzę w przyszłości, w nowych sytuacjach praktycznych. Zaproponowałam uczniom do wykonania w domu co najmniej jedną z trzech prac:
Zadania dla wszystkich (do wyboru)
- W staropolskim języku zredaguj przepis na hamburgera. Zainspiruj się przepisami z XIX i początków XX wieku.
- Zaprojektuj i zredaguj zaproszenie dla rodziców na uroczysty obiad w Soplicowie z okazji kolejnej rocznicy ślubu. Styl wypowiedzi oraz technika pracy dowolna. Pamiętaj o zasadach redagowania zaproszenia.
Oto praca jednego z uczniów.
Staropolskie hamburgery
Weź funt mięsa z młodego cielaka, najlepiej z tylnej części, nie tłustego, a chudego. Nasamprzód a żywo posiekaj drobno, jak potrafisz. To samo zrób z jedną cebulą palącą wielkości pół pięści i wszystko razem wymieszaj drewnianą łyżką w misce glinianej, aby nie za małej. Dodaj jedno kurze lub kacze jajo i posól ze dwie szczypty i pieprzu odrobinę mielonego, żeby nie za dużo, bo palące za bardzo w język będzie. Jeszcze raz wymieszaj i podziel to na cztery części i zrób z nich kulki, formując rękami w czystej wodzie ze studni umytymi. Jak poleżą trochę, ze cztery Zdrowaśki, to trzeba je spłaszczyć do grubości najmniejszego palca i szerokości denka małego garnuszka. Takie krążki ułóż na blachę dobrym łojem wysmarowanej i wsadź do pieca napalonego na dwie, trzy Zdrowaśki. Pilnuj żeby nie skwierczały za mocno, bo się przypalą i wyschnięte i twarde się zrobią. Wyjmij ostrożnie, żebyś się nie poparzył i połóż mięso upieczone na solidną pajdę chleba, a na to musztardy posmaruj i wedle życzenia jarzyn pokrojonych na talarki - jak ogórka, pomidora oraz dodaj kapusty kiszonej, piórka cebulki we wrzątku sparzonej. Na to przykryj drugą pajdą chleba i znów do pieca wsadź, aby chleb się ogrzał. Każdemu podawaj na osobnym talerzu, a do popicia zimne piwo domowej roboty z twarogiem. Jakby dzieci chciały coś na popitkę, to tylko wodę ze studni im podaj, bo po mleku krowim z tym jedzeniem złączonym mogłyby bólów brzucha dostać. |
Zadanie dla chętnych
Obecnie potomkowie Zosi i Tadeusza prowadzą w Soplicowie pensjonat „Pan Tadeusz”. Wyobraź sobie, że jesteś menadżerem tej placówki hotelarskiej. Zaprojektuj tekst reklamowy pod hasłem „Weekend w Soplicowie”, który zachęci turystów do przyjazdu w te strony. Twój ośrodek turystyczny musi zapewnić gościom wyjątkowe menu i moc atrakcji w przystępnej cenie. Dobrze wiesz, że w twojej branży dobra reklama jest podstawą sukcesu.
Oto praca jednej z uczennic.
Prezentacja Zajazd Pan Tadeusz
Faza podsumowująca
Na zakończenie uczniowie wypowiadali swoje opinie na temat lekcji oraz czy i jak zdobytą wiedzę na zajęciach wykorzystają w przyszłości.
Dziś na lekcji języka polskiego szczególną uwagę zwróciłem/-am na …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Dziś na lekcji języka polskiego nie podobało mi się …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Zdobytą wiedzę na pewno wykorzystam ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Doświadczenia nauczycieli ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 w Warszawie w prowadzeniu lekcji problemowych.
Lekcja geografii online w klasie VII
Temat: Warunki produkcji energii z różnych źródeł
Cel ogólny: Poznanie warunków umożliwiających produkcję energii ze źródeł odnawialnych. Ocena struktury energetycznej Polski.
Pytanie badawcze (sformułowane przez nauczyciela)
Czy Polska posiada potencjał w produkcji energii ze źródeł odnawialnych i co o tym decyduje?
Postawienie hipotez przez uczniów
Nie posiada, ponieważ nie występują korzystne warunki do produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Tak posiada, ponieważ występują korzystne warunki do produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Przygotowanie uczniów do nauki
Klasa została podzielona na 4 grupy, uczniowie pracowali w pokojach na platformie Teams, dwie grupy otrzymały link do filmu o źródłach odnawialnych, dwie o źródłach nieodnawialnych.
Nieodnawialne źródła energii Materiał do prowadzenia lekcji zdalnych - YouTube
Odnawialne źródła energii Materiał do prowadzenia lekcji zdalnych - YouTube
Samodzielne i grupowe badania
Uczniowie pracowali głównie metodą dyskusji dydaktycznej, zaliczanej do metod problemowych (wg klasyfikacji F. Szloska). W pierwszej kolejności każda z grup w wyniku burzy mózgów miała przygotować argumenty pozwalające na obronę postawionej hipotezy. Dowodami w sprawie były informacje zawarte w filmach oraz informacje, które posiadali już wcześniej uczniowie nt. odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w Polsce.
Po opuszczeniu pokoi, wywiązała się bardzo ciekawa, i co ważne, poparta istotnymi argumentami dyskusja nad strukturą energetyczną Polski. Wartością było to, że uczniowie potrafili omówić nie tylko źródła energii oraz ich wady i zalety, ale też wykazali zrozumienie dla obecnej struktury energetycznej Polski.
Argumenty za i przeciw każdej z postawionych hipotez zostały zapisane na czacie lekcji.
Wytwarzanie, prezentowanie produktów/eksponatów
W czasie zbierania dowodów uczniowie wypełniali też ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - podręcznik Planeta Nowa 7, wyd. Nowa Era oraz kartę pracy z materiałów dodatkowych do podręcznika
Warunki produkcji energii z różnych źródeł .pdf
Relacje między elementami środowiska geograficznego .pdf
Podsumowanie lekcji
Formą podsumowania lekcji problemowej było zapisanie przez uczniów wniosków do zeszytu przedmiotowego.
|
Uczniowie zostali pochwaleni przez nauczyciela za aktywny udział w lekcji oraz za udzielenie trafnej odpowiedzi na postawione pytanie badawcze. Stwierdzili, że lekcja im się podobała, wyrazili chęć rozwiązywania kolejnego geograficznego problemu, tym razem w formie naukowej debaty.
Lekcję uważam za bardzo udaną, uczniowie pokazali, iż mimo zdalnego trybu nauki, potrafią aktywnie i z prawdziwym zaangażowaniem dyskutować na poważne tematy.
Doświadczenia nauczycieli z SP nr 316 w Warszawie w prowadzeniu lekcji problemowych.
Przebieg lekcji problemowej z matematyki dla uczniów klasy VI w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MsTeams i Matlandii
Temat: Procenty i ułamki
Uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytanie problemowe - Czy procent jest częścią całości, ułamkiem? oraz samodzielnie dojść, w jaki sposób dane zawarte w zadaniu można zamienić na procent, ułamek zwykły i dziesiętny.
Skorzystałam z kilku metod: burzy mózgów, przypadku i gry dydaktycznej.
W czasie burzy mózgów uczniowie podawali informacje, gdzie spotkali się z nazwą procentu, z czym im się kojarzy, co może oznaczać. Postawili hipotezę, że procent jest ułamkiem, ponieważ jest częścią całości, czegoś.
W metodzie przypadku uczniowie zostali podzieleni na grupy, otrzymali dane z ankiety zapisane najpierw w postaci liczb, np. Czego najbardziej brakuje Wam podczas nauki w domu? 95 uczniów na 100 powiedziało, że rówieśników. Mieli podać, ilu uczniów wypowiedziało się na dany temat.
W kolejnym załączniku pojawiły się te same informacje, ale zapisane w postaci procentów, tj. Czego najbardziej brakuje Wam podczas nauki w domu? 95% uczniów powiedziało, że rówieśników. Na podstawie powyższych informacji mieli uzupełnić tabelę, w której należało zapisać odpowiedzi w postaci liczby uczniów, która odpowiedziała, że najbardziej brakuje im rówieśników, a następnie dane zapisać w postaci ułamka zwykłego, dziesiętnego i procentu. Każda z grup dane zapisała poprawnie. Trudność pojawiła się w zdaniu, gdzie podane było, że co „piąty uczeń”, a w odniesieniu do tego zdania popełniłam błąd i napisałam 5% zamiast 20% - dwie na cztery grupy odnalazły błąd, pozostałe dwie miały wątpliwości z uzupełnieniem danych. Uważam, że jest to cenna informacja, gdyż pokazuje, że uczniowie podjęli wysiłek intelektualny w postaci ułamka, nie patrząc na procenty. W zadaniu tym uczniowie poszli o krok dalej, tzn. zamienili ułamek na procent, najpierw go rozszerzając. Wnioski z wykonania zadania omówiono na forum całej klasy.
Kolejnym etapem było wykonywanie zadań, w których uczniowie wykorzystywali samodzielnie przez siebie zdobyte wiadomości, jeszcze raz powtórzone i omówione na forum klasy przez uczniów z moim komentarzem, a następnie ponownie zostali podzieleni na grupy i wykonywali zadania w ramach gry dydaktycznej, którą umożliwia program Matlandia GWO.
Wnioski:
- Miałam wrażenie, że młodzież jakby odetchnęła świeżym powietrzem, w lekcjach pojawiło się coś nowego, przede wszystkim podobała im się praca w grupach (im mniej osób, tym więcej ma szansę się wypowiedzieć, na Matlandii grupy pracowały w ten sposób, że każdy wykonywał przykład i nawzajem się wspierali w ich wykonywaniu. Grupy były dobierane losowo, więc w jednej nie wyłonił się jednoznaczny lider, trzeba ich było wesprzeć w ustaleniu zasad pracy i pomóc w zadaniu, ale dalej poradzili sobie). Czuć było entuzjazm.
- Zawsze wprowadzając nowy temat, zaczynam od skojarzeń, więc początek lekcji nie był dla nich nowością, chociaż postawienie hipotezy już tak.
- Udostępniłam uczniom ankietę po zajęciach. Na 23 osoby 18 się wypowiedziało, podobała im się nowa forma zajęć, szczególnie praca w grupach i wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie postawione na początku lekcji, tylko 1 osoba stwierdziła, że nie zrozumiała tematu zajęć. Następnym razem zastosuję taką metodę zbierania informacji zwrotnej, aby zmobilizować wszystkich uczniów do wyrażenia swojej opinii.
Screeny z pracy z przykładem.
Informacje ogólne nt. prowadzonej lekcji |
|||
Temat |
Obniżki i podwyżki |
||
Przedmiot/edukacja |
matematyka |
||
Klasa |
VI |
||
Miejsce realizacji zajęć |
Platforma edukacyjna - MSTeams/zajęcia on-line |
||
Czas realizacji zajęć |
45 minut |
||
Cel ogólny |
Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących obliczania liczby po obniżce lub podwyżce o dany procent. |
||
Metody/techniki pracy |
dyskusja dydaktyczna – burza mózgów, gra dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne – zadania tekstowe |
||
Formy pracy |
na forum klasy, indywidualna |
||
Środki dydaktyczne |
podręcznik i ćwiczenia „Matematyka z plusem” GWO |
||
Przebieg lekcji |
|||
Fazy lekcji |
Tok lekcji |
Czynności nauczyciela i uczniów |
|
Faza wstępna |
Nakierowanie na problem |
Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób dokonywać obliczeń, aby ustalić jaki będzie wynik, gdy go obniżymy lub podwyższymy o dany procent, np. ile będzie kosztowała bluzka po obniżce o 10%, itp. Podkreślenie znaczenie umiejętności dokonywania ww. obliczeń w codziennym życiu. Zastosują zdobytą wiedzę podczas gry dydaktycznej, zadań tekstowych i w zadaniach praktycznych. |
|
Sprecyzowanie pytania badawczego przez nauczyciela: Czy do obliczenia podwyżki lub obniżki jest nam potrzebna umiejętność obliczania procentu liczby? |
|||
Faza realizacyjna |
Samodzielne i grupowe badania |
Postawienie hipotez/y przez uczniów: Do obliczenia obniżki lub podwyżki jest nam potrzebna umiejętność obliczania procentu liczby, ponieważ aby obliczyć np. liczbę po obniżce, muszę ustalić , o ile została obniżona dana liczba, więc muszę obliczyć procent danej wielkości, a następnie wynik odjąć od początkowej liczby |
|
· Odniesienie do wcześniej zdobytych wiadomości i umiejętności dotyczących obliczania procentu danej liczby. Wspieranie się informacjami zawartymi w podręczniku. · Samodzielne próby wykonania wskazanego zadania. Przedstawienie wniosków na forum klasy. · Sprawdzanie/weryfikacja rozwiązywania problemu. · Próby wykonania kolejnego zadania. · Weryfikacja informacji poprzez zapoznanie się z informacjami zawartymi w podręczniku. · Wybór trafnych hipotez. Aby obliczyć liczbę po obniżce lub podwyżce należy od podanej liczby odjąć lub do niej dodać obliczony procent (wskazany w zadaniu) wskazanej liczby. Np. żeby obliczyć obniżkę o 10% danej liczby należy obliczyć 10% tej liczby i wynik odjąć od początkowej liczby. |
|||
Wytwarzanie, prezentowanie produktów/ |
Prezentacja zrealizowanego zadania na forum klasy, przedstawienie wyniku i dojścia do niego. |
||
Zastosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w nowych sytuacjach praktycznych. |
|||
Faza podsumowująca |
Analiza i ocena rozwiązania problemu |
Uczniowie dzielą się informacjami, co im sprawiło trudność, a co ułatwiało pracę w dojściu do celu, np. to, że potrafią już obliczyć procent danej liczby i wiedzą, że gdy coś zostaje obniżone, to trzeba wykonać odejmowanie. |
|
Metodami oceny formatywnej było odpytanie na następnej lekcji przy powtarzaniu materiału oraz sprawdzian umiejętności. |
|||
Refleksja nauczyciela Uczniowie mieli za zadanie odkryć regułę dotyczącą obliczania podwyżek i obniżek liczb. Skorzystałam z metody dyskusji dydaktycznej, w ramach której pojawiła się: · burza mózgów: uczniowie podawali informacje, gdzie spotkali się z pojęciem obniżki i podwyżki. Postawili hipotezę, że do obliczenia obniżki lub podwyżki liczby jest im potrzebna umiejętność obliczania procentu liczby i aby obliczyć np. liczbę po obniżce, muszą ustalić, o ile została obniżona dana liczba, tj. muszą obliczyć procent danej wielkości a następnie wynik odjąć od liczby wyjściowej. Następnie samodzielnie spróbowali zastosować postawioną hipotezę w zadaniu praktycznym, obliczając ceny produktów po obniżce o wskazany procent. Kolejnym etapem było wykonywanie zadań tekstowych w celu utrwalenia wiedzy i omawianie procesu dojścia do dobrego wyniku. Wnioski: 1. Podczas wykonywania zadań kłopoty mieli ci uczniowie, którzy nie do końca opanowali umiejętności z poprzedniej lekcji, tj. obliczanie procentu danej liczby. Potrzebowali naprowadzenia w czasie lekcji i dodatkowych ćwiczeń po lekcji. 2. Podczas sprawdzianu zadanie dotyczące obniżek i podwyżek 90% uczniów wykonało poprawnie, stosując właściwe obliczenia, natomiast 10% uczniów dokonało częściowych obliczeń, tzn. obliczyli kwotę samej obniżki, ale towaru po obniżce już nie. Nadmienię, że są to uczniowie z trudnościami o charakterze dyslektycznym. 3. Wskazane, żeby jak najwięcej uczniów miało do wykonania zadanie na forum klasy. Wykonywanie zadań rozpoczyna uczeń, który wie, jak je wykonać lub ma pomysł na jego rozwiązanie. Następnie pytam wg listy: uczniowie już wiedzą, że będą prezentować rozwiązanie zadania, przez co przeżywają mniejszy stres przed nagłym wywołaniem do odpowiedzi. Zadanie rozwiązują samodzielnie i omawiają samodzielnie lub z moim wsparciem i komentarzem do wykonania zadania. Inne osoby mogą zgłaszać się do omówienia wykonania tego zadania i podzielić się swoimi pomysłami .
|
"Szkoła Rozwiązywania Problemów"
Szkoła Rozwiązywania Problemów to wirtualne miejsce, w którym będziemy zamieszczać praktyki nauczycieli |
Idea Szkoły Rozwiązwania Problemów narodziła się w związku z realizacją eksperymentu pedagogicznego, którego celami było rozwijanie u uczniów kompetencji sprzyjających uczeniu się - poznawczych, komunikacyjnych, badawczych, kształtowanie postaw kreatywnych, przygotowanie uczniów do rozwiązywania, na miarę swojego wieku, problemów poznawczych i tych, napotykanych w życiu. Chcielibyśmy zarekomendować sprawdzone działania i zachęcić do korzystania z doświadczeń i zasobów, |
Doświadczenia nauczycieli z PSP nr 4 w Pułtusku w prowadzeniu lekcji problemowych w classroomach przemiotowych.
Praca z wykorzystaniem Classroom opierała się przede wszystkim na obszarach „Strumień” i „Zadania”. Strumień wykorzystywany był jak tablica informacyjna, widoczne były w nim wszystkie działania uczniów i nauczyciela. Obszar „Zadania” służył do tworzenia określonych zadań, poleceń dla uczniów jako pracy domowej do wykonania w określonym czasie. Bardzo przydatnym narzędziem do tworzenia zadań dla uczniów okazał się Blank Quiz, za pomocą którego nauczyciele budując proste testy, składające się z kilku zadań, kierowali do uczniów polecenia do wykonania. Uczniowie udzielając indywidualnie odpowiedzi odnoszących się do poszczególnych poleceń, przekazywali jednocześnie nauczycielowi informację zwrotną dotyczącą zajęć prowadzonych w ramach realizacji eksperymentu.
Przykłady zadań do wykonania z biologii.
Biologia - klasa V
Temat : Poznajemy proces fotosyntezy
Przykład zadania do wykonania na etapie – ANALIZA I OCENA ROZWIĄZANIA PROBLEMU.
Instrukcja dla ucznia: Proszę dokończyć zdania:
Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem/łam się... | Najciekawsze na lekcji było ... | Przebieg fotosyntezy zależy od... |
U: Co wpływa na proces fotosyntezy. | U: Oglądanie fotosyntezy moczarki. | U: Ilości dwutlenku węgla, wody, energii świetlnej i temperatury. |
Biologia - klasa VII
Treść polecenia dla uczniów na etapie – PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI.
Tym razem nie musisz nic pisać. Na razie opanuj odpowiedzi dotyczące zagadnienia:
- Co to jest hormon?
- Co to jest gruczoł dokrewny?
- Wybrane gruczoły dokrewne człowieka i ich hormony.
- Funkcje wybranych hormonów.
- Przykład antagonistycznego działania hormonów.
Znaczącym aspektem w komunikowaniu się nauczycieli i uczniów z wykorzystaniem aplikacji Classroom było przestrzeganie zawartego kontraktu, czyli ustaleń dotyczących terminów wykonania zadań. Na przykład nauczyciel najpóźniej na drugi dzień po przeprowadzonych zajęciach zamieszczał na platformie zadanie do wykonania w domu, uczniowie zaś zobowiązani byli w ciągu trzech dni oddać nauczycielowi swoje prace, korzystając oczywiście z platformy Classroom. W przestrzeganiu ustalonych terminów pomagają ustawienia techniczne na platformie. Nauczyciel może określić termin zwrotu prac. Kontrakt dotyczył także nauczycieli. Ważne bowiem w przypadku stosowania informacji zwrotnej, która ma przynieść pozytywny skutek, jest działanie na bieżąco, czyli jak najszybsze udzielenie uczniowi wskazówek, co zrobił dobrze, co wymaga poprawy i jak tej poprawy dokonać.
Przebieg lekcji problemowej z matematyki dla uczniów klasy VI w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MsTeams i Matlandii
Temat: Procenty i ułamki
Uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytanie problemowe - Czy procent jest częścią całości, ułamkiem? oraz samodzielnie dojść, w jaki sposób dane zawarte w zadaniu można zamienić na procent, ułamek zwykły i dziesiętny. Skorzystałam z kilku metod: burzy mózgów, przypadku i gry dydaktycznej. W czasie burzy mózgów uczniowie podawali informacje, gdzie spotkali się z nazwą procentu, z czym im się kojarzy, co może oznaczać. Postawili hipotezę, że procent jest ułamkiem, ponieważ jest częścią całości, czegoś.
W metodzie przypadku uczniowie zostali podzieleni na grupy, otrzymali dane z ankiety zapisane najpierw w postaci liczb, np. Czego najbardziej brakuje Wam podczas nauki w domu? 95 uczniów na 100 powiedziało, że rówieśników. Mieli podać, ilu uczniów wypowiedziało się na dany temat.
W kolejnym załączniku pojawiły się te same informacje, ale zapisane w postaci procentów, tj. Czego najbardziej brakuje Wam podczas nauki w domu? 95% uczniów powiedziało, że rówieśników. Na podstawie powyższych informacji mieli uzupełnić tabelę, w której należało zapisać odpowiedzi w postaci liczby uczniów, która odpowiedziała, że najbardziej brakuje im rówieśników, a następnie dane zapisać w postaci ułamka zwykłego, dziesiętnego i procentu. Każda z grup dane zapisała poprawnie. Trudność pojawiła się w zdaniu, gdzie podane było, że co „piąty uczeń”, a w odniesieniu do tego zdania popełniłam błąd i napisałam 5% zamiast 20% - dwie na cztery grupy odnalazły błąd, pozostałe dwie miały wątpliwości z uzupełnieniem danych. Uważam, że jest to cenna informacja, gdyż pokazuje, że uczniowie podjęli wysiłek intelektualny i sami znaleźli błąd, w tym część osób wiedziała jak go „naprawić” – daną zapisać poprawnie, natomiast jedna z grup zapisała poprawnie daną w postaci ułamka, nie patrząc na procenty. W zadaniu tym uczniowie poszli o krok dalej, tzn. zamienili ułamek na procent, najpierw go rozszerzając. Wnioski z wykonania zadania omówiono na forum całej klasy.
Kolejnym etapem było wykonywanie zadań, w których uczniowie wykorzystywali samodzielnie przez siebie zdobyte wiadomości, jeszcze raz powtórzone i omówione na forum klasy przez uczniów z moim komentarzem, a następnie ponownie zostali podzieleni na grupy i wykonywali zadania w ramach gry dydaktycznej, którą umożliwia program Matlandia GWO.
Wnioski:
- Miałam wrażenie, że młodzież jakby odetchnęła świeżym powietrzem, w lekcjach pojawiło się coś nowego, przede wszystkim podobała im się praca w grupach (im mniej osób, tym więcej ma szansę się wypowiedzieć, na Matlandii grupy pracowały w ten sposób, że każdy wykonywał przykład i nawzajem się wspierali w ich wykonywaniu. Grupy były dobierane losowo, więc w jednej nie wyłonił się jednoznaczny lider, trzeba ich było wesprzeć w ustaleniu zasad pracy i pomóc w zadaniu, ale dalej poradzili sobie). Czuć było entuzjazm.
- Zawsze wprowadzając nowy temat zaczynam od skojarzeń, więc początek lekcji nie był dla nich nowością, chociaż postawienie hipotezy już tak.
- Udostępniłam uczniom ankietę po zajęciach. Niestety osoby, które mają problem w pracy na lekcji (zazwyczaj bierne lub z dużymi trudnościami w nauce matematyki lub brakiem systematyczności i obowiązkowości) nie wypełniły jej. Na 23 osoby 18 się wypowiedziało, podobała im się nowa forma zajęć, szczególnie praca w grupach i wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie postawione na początku lekcji, tylko 1 osoba stwierdziła, że nie zrozumiała tematu zajęć. Na następnej lekcji problemowej wykorzystam takie narzędzie, które zachęci wszystkich uczniów do przekazania informacji zwrotnej.
Screeny z pracy z przykładem.
Edukacja polonistyczna w kl. III
Uczniowie wykonali zadanie opublikowane na platformie Classroom . To zadanie miało charakter krótkiego testu sporządzonego przez nauczyciela z użyciem formularza Blank Quiz dostępnego w pakiecie narzędzi usługi Google.
Wyjaśnienie: Treści zadań kierowanych do uczniów wyeksponowano pogrubioną czcionką, natomiast przykładowe odpowiedzi uczniów zaznaczono niebieskim kolorem.
"Brzydkie kaczątko"
Instrukcja dla ucznia: Zaznacz jedną, Twoim zdaniem poprawną odpowiedź.
Kim jest brzydkie kaczątko? | Z jaką prośbą zwróciło się brzydkie kaczątko do łabędzi? |
Jak kończą się losy kaczątka? |
Gdzie rozgrywały się wydarzenia? |
---|---|---|---|
- małym łabędziem, który przypadkiem znalazł się na wiejskim podwórku - małą gąską, która przypadkiem trafiła na podwórko - małą kaczką, która straciła skrzydełko w wyniku wypadku na podwórku - małym ptaszkiem, które przygarnęła gospodyni |
- chciało, aby go przygarnęły - chciało, aby go nakarmiły - chciało, aby go zabiły - chciało znaleźć drogę do domu |
- kaczątko stało się pięknym łabędziem i przyłączyło się do stada w parku - kaczątko umarło w samotności - kaczątko stało się pięknym łabędziem i z zazdrości zostało zabite - kaczątko stało się pięknym łabędziem i odleciało szukać swojej prawdziwej rodziny |
- w pewnej zagrodzie, nad jeziorem, w chacie gospodyni oraz wieśniaka - nad jeziorem, w lesie i w pewnej gospodzie - w pewnej gospodzie, nad rzeką i nad jeziorem - w pewnej zagrodzie, w lesie i nad jeziorem |
Dlaczego brzydkie kaczątko zostało wyrzucone z domu wieśniaka? | W jakim innym utworze występuje takie „brzydkie kaczątko”? | Jak brzydkie kaczątko było traktowane na podwórku? | Czym objawia się nietolerancja? |
- brzydkie kaczątko samo uciekło - narobiło wiele szkód - domownicy nie mogli znieść jego brzydoty - dokuczało innym ptakom |
- „Dziewczynka z zapałkami” - „Ania z Zielonego wzgórza” - „Calineczka” - „Czerwony Kapturek” |
- było wyśmiewane i poniżane z powodu wyglądu - budziło odrazę, a równocześnie współczucie - nikt go nie lubił ze względu na złe zachowanie - było uwielbiane przez wszystkich |
- ciągłym wykorzystywaniem innych ludzi - brakiem sympatii do ludzi - brakiem szacunku dla osób, które różnią się od ogółu - akceptowaniem cudzych poglądów, upodobań |
Edukacja przyrodnicza:
Temat lekcji: Krajobraz wczoraj i dziś
Pytanie nauczyciela „Czy podobała Ci się lekcja? Jeśli tak, to dlaczego?"
Przykładowe odpowiedzi kilku uczniów:
- Zajęcia były ciekawe dlatego, że dowiedziałam się różnych ciekawych informacji na temat Pułtuska.
- Zajęcia o moim mieście były bardzo ciekawe. Poznałam historię miasta i herb. Teraz słowa wiersza Wiktora Gomulickiego "nad błękitną moją Narwią" nabrały dla mnie nowego znaczenia.
- Zajęcia podobały mi się bardzo, były bardzo ciekawe, pouczające i poznałem historię mojego miasta.
Inny przykład informacji zwrotnej od ucznia dotyczącej lekcji: Krajobraz wczoraj i dziś udzielony za pomocą formularza Blank Quiz
-
Z dzisiejszej lekcji zapamiętałem/łam....Jak Pułtusk wyglądał 40,60 lat temu
-
Na dzisiejszej lekcji najciekawsze dla mnie było ....Jak Pułtusk wyglądał po wojnie . Legenda jak Tusk był Pułtuskiem
-
Dodaj własną opinię: Lekcja była interesująca.
Poniżej zrzut strony potwierdzający komunikację nauczyciela i uczniów odnoście podanego tematu lekcji.
Edukacja społeczna
Temat lekcji „Czy można odmienić los człowieka?”
Zrzut strony z aplikacji Classroom zawierający treść pytania kierowanego do uczniów.
Na pytanie problemowe: W jaki sposób możemy pomagać osobom będącym w potrzebie? uczniowie udzielili bardzo ciekawych, wyczerpujących i przemyślanych odpowiedzi.
Dla przykładu kilka z nich:
Konrad M. 12 grudnia 2019 | Osobom będącym w potrzebie możemy pomóc w następujący sposób: - kupić im coś do jedzenia i picia - zaprosić na święta osobę samotną - zainteresować się taką osobą - zaoferować jej swoją pomoc - można jej dać pieniądze - można brać udział w akcjach charytatywnych i wspierać fundacje, które pomagają takim osobom |
Maciej O. 11 grudnia 2019 | Dobro wraca, więc należy pomagać tym którzy tej pomocy potrzebują. Brać udział w akcjach charytatywnych. Praca na rzecz fundacji, wspieranie finansowe . Działanie na rzecz osób najbardziej potrzebujących w naszym otoczeniu. Zainteresowanie drugą osobą, zaprosić na święta osoby samotne. Akcja pomocy na rzecz domów dziecka, domów seniora i schronisk dla zwierząt. |
Daniil P. 15 kwietnia 2020 | Pomoc potrzebującym może być nie tylko finansowo, ale także fizycznie. Na przykład biednym ludziom daj rzeczy, które nosiłeś, ale teraz nie potrzebujesz ich, ani innych artykułów gospodarstwa domowego. Można zaoferować opiekę nad osobami starszymi w domu opieki lub innej pracy. W potrzebie pomocy są również domy dziecka, które z radością przyjmą dostawę ubrań dla dzieci, zabawek, ubrań, różnych produktów higieny dziecięcej itp.. Często dorośli zbierają darowiznę na leczenie chorego dziecka, które potrzebuje kosztownej operacji. Potrzebować pomocy mogą starcy, którzy będą zadowoleni, jeśli posprzątasz w ich domu, przyniesiesz im produkty ze sklepu i po prostu porozmawiasz z nimi szczerze. |
Lena P. 15 grudnia 2019 | Osobom będącym w potrzebie możemy pomagać na różne sposoby. Możemy pomóc np.: przynosząc zakupy ze sklepu, pomagając w sprzątaniu, opiekując się zwierzętami. Możemy pomagać materialnie ofiarowując pieniądze lub dary np. jedzenie, ubrania, środki czystości itp. |
Julita S. 16 grudnia 2019 | Możemy pomagać np. osobom starszym i samotnym poprzez spędzanie z nimi czasu i przy codziennych czynnościach. Możemy też pomagać osobom biednym i brać udział w zbiórkach żywności, odzieży. |
Zrzut strony internetowej z Classroom-u zawierający kilka przytoczonych powyżej wypowiedzi uczniów.
Przykład dotyczący edukacji przyrodniczej – klasa III
Temat lekcji: Słuch.Pytanie kierowane do uczniów: Co nam daje słuch?Przykładowe hipotezy uczniów:
Ewa B. 7 listopada 2019 | Słuch to jeden z pięciu podstawowych zmysłów. Dzięki zmysłowi słuchu porozumiewamy się. Dzięki temu, że słyszymy jesteśmy bezpieczniejsi. Pozwala na relaks. Umożliwia nam naukę. Umożliwia komunikację między ludźmi. Daje możliwość odbioru świata za pomocą dźwięków. |
Kacper Ch. 12 listopada 2019 | Dzięki niemu porozumiewamy się, poznajemy świat, relaksujemy się. |
Michał, 7 listopada 2019 |
Dzięki zmysłowi słuchu porozumiewamy się. Dzięki temu, że słyszymy jesteśmy bezpieczniejsi. Słuch pozwala na relaks (muzyka), słuchanie odgłosów przyrody. Umożliwia nam naukę. Umożliwia komunikację między ludźmi. Daje możliwość odbioru świata za pomocą dźwięków. |
Polecane metody rozwiązywania problemów
![]() |
DYSKUSJA DYDAKTYCZNA - Podczas zajęć „Muzyka i przyroda” dyskusja została wykorzystana jako sposób podsumowania wkładu pracy każdego z uczniów, którzy redagowali w grupach opis koguta. „Bezpieczna zima” była lekcją edukacji polonistcznej, na której przy pomocy stawianych przez uczniów pytań analitycznych zostały sformułowane hipotezy odnoszące się do tematu. |
![]() |
DRAMA - Podczas lekcji z edukacji społecznej w klasie III „Czy można odmienić los człowieka?” wystąpiła metoda dramy. Metoda dramy pojawiła się także na lekcji z edukacji polonistycznej w klasie III pt. „Chrońmy się przed zimą”. W ten sposób uczniowie rekonstruowali swój tok myślenia i postawy, które towarzszyły im w czasie rozwiązywania problemów. |
![]() |
GRY DYDAKTYCZNE - Podczas zajęć z tematu „Wiosenna Łąka” z edukacji przyrodniczej, klasa I, metoda „gry dydaktycznej” wystąpiła w fazie wstępnej lekcji. Posłużyła jako punkt wyjścia do stworzenia sytuacji problemowej. |
![]() |
BURZA MÓZGÓW - Metoda ta wystąpiła w klasie III na lekcji edukacji społecznej „Czy można odmienić los człowieka?”. Została wykorzystana do formułowania hipotez - odpowiedzi na pytanie badawcze zawarte w temacie lekcji. Burza mózgów wystąpiła także w lekcji „Nad jeziorem” z edukacji przyrodniczej, przeprowadzonej w klasie III w trakcie przygotowywania przez uczniów planu pracy grupowej na etapie weryfikacji hipotez. |
![]() |
OPOWIADANIE - Metoda została wykorzystana na lekcji z edukacji przyrodniczej w klasie II. Tematem były „Wiosenne prace w ogrodzie” i na zajęciach edukacji polonistycznej pt „Majowe święta” w momencie, kiedy dzieci prezentowały wytworzone przez siebie produkty i eksponaty. |
![]() |
FILM - Metoda ta wystąpiła w klasie II na lekcji edukacji społecznej „Wanda Rutkiewicz – polska himalaistka i miłośniczka gór ”. Uczniowie oglądali film o życiu i osiągnięciach himalaistki Wandy Rutkiewicz oraz o najwyższych górach świata – Himalajach. W ten sposób poszukiwali informacji do zweryfikowania swoich hipotez. |
![]() |
Edukacja matematyczno - przyrodnicza
Polecane metody rozwiązywania problemów
![]() |
ĆWICZENIA LABOLATORYJNE - Metoda ćwiczeń laboratoryjnych została wykorzystana w fazie lekcji INDYWIDUALNE i GRUPOWE BADANIA, na przykład na lekcji w klasie VI „Poznajemy mieszaniny substancji”. Zadaniem uczniów było łączenie ze sobą różnych substancji np. woda + olej, woda + sól. Na lekcji biologii w klasie V, której temat brzmiał „Poznajemy proces fotosyntezy”, ćwiczenia laboratoryjne zostały wykorzystane podczas udowodnienia, że dwutlenek węgla wpływa na intensywność fotosyntezy. |
![]() |
POGADANKA - Metoda pogadanki, czyli rozmowy kierowanej na dany temat, została wykorzystana na lekcji przyrody w klasie IV „Krajobraz wczoraj i dziś”jako pierwszy etap lekcji problemowej – NAKIEROWANIE UCZNIÓW NA PROBLEM. Nauczyciel zadawał uczniom pytania dotyczące wyglądu Pułtuska i jego zmian na przestrzeni wielu lat. |
![]() |
METODA PRZYPADKÓW - Metoda przypadków znalazła zastosowanie na lekcji przyrody i biologii w fazie INDYWIDUALNE I GRUPOWE BADANIA. W klasie IV temat lekcji brzmiał: „ Jak uniknąć niebezpiecznych sytuacji w naszym otoczeniu”. Uczniowie otrzymali od nauczyciela opis przypadku dotyczącego osoby, która uległa zatruciu pokarmowemu. Lekcja biologii w klasie VI „Jakie gady żyją w Polsce?” w części oparta była na metodzie przypadków. Uczniowie analizowali przypadek osoby ugryzionej przez żmiję zygzakowatą. |
![]() |
POKAZ OBSERWACJA OBJAŚNIENIE - Metoda ta znalazła zastosowanie wielokrotnie na etapie PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI, między innymi w klasie VI na lekcji pt. „Poznajemy odwracalne i nieodwracalne przemiany substancji”. Przedmiotem pokazu było spalanie papieru. Pokaz wykorzystano także na lekcji pt. „Jak ptaki przystosowały się do lotu?” Nauczyciel zademonstrował wirtualny model szkieletu ptaka i objaśniał jego elementy. |
![]() |
BURZA MÓZGÓW - Metoda burzy mózgów została zastosowana na lekcji biologii w klasie V na temat „O grzybach dobrze i źle”. Uczniowie po tę metodę sięgnęli podczas pracy grupowej, tworząc poradnik grzybiarza. Zaprezentowali go w fazie lekcji – WYTWARZANIE I PREZENTOWANIE PRODUKTÓW I EKSPONATÓW. Na lekcji w klasie VI na temat „Poznajemy warunki życia w lesie równikowym” uczniowie skorzystali z burzy mózgów w momencie wyszukiwania przyczyn i skutków wycinania lasów równikowych. W ten sposób weryfikowali zaproponowane wcześniej hipotezy. |
![]() |
METAPLAN - Metaplan został wykorzystany w klasie VI kiedy uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie badawcze zawarte w temacie „Czy musi być tak dużo odpadów? ”. Praca przebiegała w czterech etapach. Uczniowie szukali odpowiedzi na pytania: jak jest lub jak było?, drugi krok – jak być powinno?, trzeci – dlaczego nie jest tak jak powinno być?, czwarty – formułowanie wniosków i umieszczenie ich w tabeli. W podobny sposób metoda metaplanu znalazła zastosowanie na lekcji przyrody w klasie IV, której temat brzmiał: „Poznajemy zasady zdrowego odżywiania się?” . |
Metaplan
Metaplan jest graficznym zapisem przebiegu dyskusji. Umożliwia postawienie diagnozy (oceny) określonej sytuacji. Wskazuje możliwości rozwiązania określonego problemu. Graficznym obrazem dyskusji jest plakat. Metoda ta wymaga od uczniów pewnej wiedzy i dojrzałości. Uczniowie pracują grupowo zgodnie z ustalonym planem. Pierwszy etap polega na zdiagnozowaniu problemu i zapisaniu go na tablicy. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania: „Jak jest?”, „Jak być powinno?”, „Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?”. Zapisują swoje odpowiedzi na kartkach. Nauczyciel zbiera kartki i umieszcza je w wyznaczonych miejscach plakatu. Po czym następuje wypracowanie wspólnych wniosków i rozwiązań problemu. Metaplan uczy analitycznego myślenia oraz twórczego rozwiązywania problemów.
F. Szlosek, Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, ITE, Radom 1995
Metodą metapalnu zostały zrealizowane następujące tematy: Powstanie listopadowe, Odzyskanie niepodległości (klasa VI), Imperium Rzymskie (klasa V), Zamach majowy (klasa VII). Uczniowie odpowiadali na pytania badawcze: Czy powstanie listopadowe miało szanse powodzenia?, Jakie były źródła klęski?, Przed jakimi problemami stanęło odrodzone państwo polskie?, Jak można było uniknąć upadku cesarstwa rzymskiego?, Czy musiało dojść do przewrotu majowego? Wyjaśniono zasady pracy metodą metaplanu, podzielono uczniów na grupy 4-6 osób. Wypełnienie przez każdą z grup arkusza do zagadnienia. Zaprezentowanie po upływie wyznaczonego czasu gotowych arkuszy. Ustalenie na podstawie zgromadzonych informacji, co należało zrobić, aby powstanie nie upadło, lecz zakończyło się sukcesem, by poprawić sytuację odrodzonej Rzeczypospolitej, aby uniknąć upadku cesarstwa rzymskiego czy musiało dojść do zamachu majowego. Zapisano w zeszytach ustalone wspólnie z nauczycielem rozwiązania.
Izabela Nalewajk, Elżbieta Suwińska
Doświadczenia nauczycieli z PSP nr 4 w Pułtusku w prowadzeniu lekcji problemowych w classroomach przedmiotowych.
Poniżej widok ogólny strony internetowej pokazujący ikony kilku wirtualnych klas.
Język polski – klasa IV
Temat lekcji sformułowany w postaci problemu do rozstrzygnięcia: Czy warto czytać książki?
Pytanie badawcze skierowane do uczniów: Na co zwracasz uwagę, gdy sięgasz po książkę?
Przykładowe odpowiedzi udzielone przez uczniów:
Antonina L. 16 marca 2020 | Wybierając książkę do czytania patrzę na jej okładkę . Zwracam uwagę na autora książki ponieważ mam swoich ulubionych . |
Julia N. 7 marca 2020 | Najpierw czytam streszczenie. Jak streszczenie jest ciekawe, to czytam tę książkę . |
Justyna Z. 14 kwietnia 2020 | Gdy sięgam po nową książkę, przede wszystkim zwracam uwagę na jej tytuł. Im jest bardziej ciekawy i intrygujący, tym chętniej chcę ją przeczytać. Ważną rolę odgrywa dla mnie czcionka, ponieważ jej rozmiar zapewnia komfort czytania. |
Język polski – klasa V
Uczniowie formułowali hipotezy do pytania badawczego postawionego przez nauczyciela: Co łączy Juliusza Słowackiego z Fryderykiem Chopinem?
Ilona L. 26 stycznia 2020 | Obaj byli twórcami polskiego romantyzmu. Byli również dobrymi znajomymi. Chopin- muzyk i Słowacki- poeta. Obaj byli również wielki patriotami. |
Pola L. 25 stycznia 2020 | Juliusza Słowackiego i Fryderyka Chopina łączyła znajomość oraz byli artystami :) |
Mateusz N. 26 stycznia 2020 |
Juliusza Słowackiego i Fryderyka Chopina wiele łączyło. Byli znajomymi. Obaj to wielcy artyści. Juliusz Słowacki to wielki polski poeta, natomiast Fryderyk Chopin to wielki polski muzyk. Obaj tworzyli w epoce romantyzmu. Musieli uciekać z kraju, przebywali na emigracji w Paryżu. Tam też powstały ich wielkie dzieła. Byli patriotami. Łączyła ich miłość do ojczyzny. Ich dzieła pomagały ludziom, dodawały im siły. |
Język polski - klasa VI
Zadania kierowane przez nauczyciela związane z bajką „Koguty” i przykładowe odpowiedzi udzielone przez jednego z uczniów na etapie PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI :
Instrukcja dla ucznia: Uzupełnij luki w zdaniach.
- Bajka Aleksandra Fredry opowiada o ............... dwóch ..................
Bajka Aleksandra Fredry opowiada o waśniach dwóch kogutów. - Zwaśnione zwierzęta posądziły się wzajemnie o .................
Zwaśnione zwierzęta posądziły się wzajemnie o przedrzeźnianie. - Bohaterów pogodził............................ , który mądrze zauważył, że walczące ptaki wcale się nie przedrzeźniały, lecz jedynie zachowywały się.....................
Bohaterów pogodził indor, który mądrze zauważył, że walczące ptaki wcale się nie przedrzeźniały, lecz jedynie zachowywały się jak koguty.
Język polski - klasa VIII
Temat lekcji: Na ulicach i w zaułkach starożytnego Rzymu
Zadania do wykonania przez uczniów na etapie INDYWIDUALNE I GRUPOWE BADANIA:
1. Dzisiejszą lekcję rozpoczniemy od przeniesienia się do starożytnego Rzymu w czasach Quo vadis. Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym Kliknij!
2. Spróbujcie teraz ułożyć wydarzenia w kolejności. Kliknij!
3. Wykonaj zadania 1-6 str.21-22 w Zeszycie lekturowym.
4. Poznajcie bliżej Nerona Kliknij!
Przykłady aktywności uczniów dotyczące realizacji treści programowych z historii z zastosowaniem toku lekcji problemowej.
- Historia - klasa VI
Zadanie do wykonania przez uczniów w fazie lekcji – PRZGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI:
Zapoznajcie się z tematem z podręcznika "Kultura polskiego oświecenia" , następnie obejrzyjcie prezentację dotyczącą tematu (link do prezentacji - https://www.youtube.com/watch?v=EHJhWhq-ttA ) . Następnie wypełnijcie kartę pracy umieszczoną w zadaniach i odeślijcie ją do 7.04.20 r. . Pozdrawiam :) - Historia - klasa VII
Treść zadania do wykonania przez uczniów w fazie lekcji – INDYWIDUALNE I GRUPOWE BADANIA
Porównaj powstanie listopadowe z powstaniem styczniowym. Weź pod uwagę okoliczności wybuchu, wygląd powstańców i taktykę walk.
Przykład odpowiedzi udzielonej przez jedną z uczennic:
Amelia M. 15 stycznia 2020 |
|
Szanowni Państwo Dyrektorzy, proponujemy udział w kompleksowym wspomaganiu szkoły/placówki oświatowej wokół zagadnienia rozwiązywania problemów.
E-biblioteczka to miejsce, w którym znajdziecie Państwo ciekawe, nowe i nieco starsze opracowania, książki oraz inne pozycje wydawnicze, dzięki którym będziecie mogli zweryfikować swoje postrzeganie nauczenia
i wychowania z perspektywy nauczyciela.
Zespół Szkoły Rozwiązywania Problemów tworzą:
dr Alina Karaśkiewicz | nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Warszawie ds. innowacji pedagogicznych i badań w edukacji; koordynator Szkoły Rozwiązywania Problemów |
dr Marlena Grzelak-Klus | adiunkt w Zakładzie Podstaw Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
Katarzyna Mikulska | nauczyciel języka polskiego w Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1 w Warszawie |
Krzysztof Łachmański | dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej z klasami sportowymi nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku |
Teresa Stryjewska | nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Ciechanowie ds. edukacji przyrodniczej |
Jolanta Szymczyk | nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Warszawie ds. psychologiczno-pedagogicznych |
Robert Albrecht | informatyk w MSCDN Wydział w Warszawie |
–