Metaplan
Metaplan jest graficznym zapisem przebiegu dyskusji. Umożliwia postawienie diagnozy (oceny) określonej sytuacji. Wskazuje możliwości rozwiązania określonego problemu. Graficznym obrazem dyskusji jest plakat. Metoda ta wymaga od uczniów pewnej wiedzy i dojrzałości. Uczniowie pracują grupowo zgodnie z ustalonym planem. Pierwszy etap polega na zdiagnozowaniu problemu i zapisaniu go na tablicy. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania: „Jak jest?”, „Jak być powinno?”, „Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?”. Zapisują swoje odpowiedzi na kartkach. Nauczyciel zbiera kartki i umieszcza je w wyznaczonych miejscach plakatu. Po czym następuje wypracowanie wspólnych wniosków i rozwiązań problemu. Metaplan uczy analitycznego myślenia oraz twórczego rozwiązywania problemów.
F. Szlosek, Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, ITE, Radom 1995
Metodą metapalnu zostały zrealizowane następujące tematy: Powstanie listopadowe, Odzyskanie niepodległości (klasa VI), Imperium Rzymskie (klasa V), Zamach majowy (klasa VII). Uczniowie odpowiadali na pytania badawcze: Czy powstanie listopadowe miało szanse powodzenia?, Jakie były źródła klęski?, Przed jakimi problemami stanęło odrodzone państwo polskie?, Jak można było uniknąć upadku cesarstwa rzymskiego?, Czy musiało dojść do przewrotu majowego? Wyjaśniono zasady pracy metodą metaplanu, podzielono uczniów na grupy 4-6 osób. Wypełnienie przez każdą z grup arkusza do zagadnienia. Zaprezentowanie po upływie wyznaczonego czasu gotowych arkuszy. Ustalenie na podstawie zgromadzonych informacji, co należało zrobić, aby powstanie nie upadło, lecz zakończyło się sukcesem, by poprawić sytuację odrodzonej Rzeczypospolitej, aby uniknąć upadku cesarstwa rzymskiego czy musiało dojść do zamachu majowego. Zapisano w zeszytach ustalone wspólnie z nauczycielem rozwiązania.
Izabela Nalewajk, Elżbieta Suwińska
Doświadczenia nauczycieli z PSP nr 4 w Pułtusku w prowadzeniu lekcji problemowych w classroomach przedmiotowych.
Poniżej widok ogólny strony internetowej pokazujący ikony kilku wirtualnych klas.
Język polski – klasa IV
Temat lekcji sformułowany w postaci problemu do rozstrzygnięcia: Czy warto czytać książki?
Pytanie badawcze skierowane do uczniów: Na co zwracasz uwagę, gdy sięgasz po książkę?
Przykładowe odpowiedzi udzielone przez uczniów:
Antonina L. 16 marca 2020 | Wybierając książkę do czytania patrzę na jej okładkę . Zwracam uwagę na autora książki ponieważ mam swoich ulubionych . |
Julia N. 7 marca 2020 | Najpierw czytam streszczenie. Jak streszczenie jest ciekawe, to czytam tę książkę . |
Justyna Z. 14 kwietnia 2020 | Gdy sięgam po nową książkę, przede wszystkim zwracam uwagę na jej tytuł. Im jest bardziej ciekawy i intrygujący, tym chętniej chcę ją przeczytać. Ważną rolę odgrywa dla mnie czcionka, ponieważ jej rozmiar zapewnia komfort czytania. |
Język polski – klasa V
Uczniowie formułowali hipotezy do pytania badawczego postawionego przez nauczyciela: Co łączy Juliusza Słowackiego z Fryderykiem Chopinem?
Ilona L. 26 stycznia 2020 | Obaj byli twórcami polskiego romantyzmu. Byli również dobrymi znajomymi. Chopin- muzyk i Słowacki- poeta. Obaj byli również wielki patriotami. |
Pola L. 25 stycznia 2020 | Juliusza Słowackiego i Fryderyka Chopina łączyła znajomość oraz byli artystami :) |
Mateusz N. 26 stycznia 2020 |
Juliusza Słowackiego i Fryderyka Chopina wiele łączyło. Byli znajomymi. Obaj to wielcy artyści. Juliusz Słowacki to wielki polski poeta, natomiast Fryderyk Chopin to wielki polski muzyk. Obaj tworzyli w epoce romantyzmu. Musieli uciekać z kraju, przebywali na emigracji w Paryżu. Tam też powstały ich wielkie dzieła. Byli patriotami. Łączyła ich miłość do ojczyzny. Ich dzieła pomagały ludziom, dodawały im siły. |
Język polski - klasa VI
Zadania kierowane przez nauczyciela związane z bajką „Koguty” i przykładowe odpowiedzi udzielone przez jednego z uczniów na etapie PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI :
Instrukcja dla ucznia: Uzupełnij luki w zdaniach.
- Bajka Aleksandra Fredry opowiada o ............... dwóch ..................
Bajka Aleksandra Fredry opowiada o waśniach dwóch kogutów. - Zwaśnione zwierzęta posądziły się wzajemnie o .................
Zwaśnione zwierzęta posądziły się wzajemnie o przedrzeźnianie. - Bohaterów pogodził............................ , który mądrze zauważył, że walczące ptaki wcale się nie przedrzeźniały, lecz jedynie zachowywały się.....................
Bohaterów pogodził indor, który mądrze zauważył, że walczące ptaki wcale się nie przedrzeźniały, lecz jedynie zachowywały się jak koguty.
Język polski - klasa VIII
Temat lekcji: Na ulicach i w zaułkach starożytnego Rzymu
Zadania do wykonania przez uczniów na etapie INDYWIDUALNE I GRUPOWE BADANIA:
1. Dzisiejszą lekcję rozpoczniemy od przeniesienia się do starożytnego Rzymu w czasach Quo vadis. Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym Kliknij!
2. Spróbujcie teraz ułożyć wydarzenia w kolejności. Kliknij!
3. Wykonaj zadania 1-6 str.21-22 w Zeszycie lekturowym.
4. Poznajcie bliżej Nerona Kliknij!
Przykłady aktywności uczniów dotyczące realizacji treści programowych z historii z zastosowaniem toku lekcji problemowej.
- Historia - klasa VI
Zadanie do wykonania przez uczniów w fazie lekcji – PRZGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI:
Zapoznajcie się z tematem z podręcznika "Kultura polskiego oświecenia" , następnie obejrzyjcie prezentację dotyczącą tematu (link do prezentacji - https://www.youtube.com/watch?v=EHJhWhq-ttA ) . Następnie wypełnijcie kartę pracy umieszczoną w zadaniach i odeślijcie ją do 7.04.20 r. . Pozdrawiam :) - Historia - klasa VII
Treść zadania do wykonania przez uczniów w fazie lekcji – INDYWIDUALNE I GRUPOWE BADANIA
Porównaj powstanie listopadowe z powstaniem styczniowym. Weź pod uwagę okoliczności wybuchu, wygląd powstańców i taktykę walk.
Przykład odpowiedzi udzielonej przez jedną z uczennic:
Amelia M. 15 stycznia 2020 |
|
Szanowni Państwo Dyrektorzy, proponujemy udział w kompleksowym wspomaganiu szkoły/placówki oświatowej wokół zagadnienia rozwiązywania problemów.
E-biblioteczka to miejsce, w którym znajdziecie Państwo ciekawe, nowe i nieco starsze opracowania, książki oraz inne pozycje wydawnicze, dzięki którym będziecie mogli zweryfikować swoje postrzeganie nauczenia
i wychowania z perspektywy nauczyciela.
Zespół Szkoły Rozwiązywania Problemów tworzą:
dr Alina Karaśkiewicz | nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Warszawie ds. innowacji pedagogicznych i badań w edukacji; koordynator Szkoły Rozwiązywania Problemów |
dr Marlena Grzelak-Klus | adiunkt w Zakładzie Podstaw Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
Katarzyna Mikulska | nauczyciel języka polskiego w Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1 w Warszawie |
Krzysztof Łachmański | dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej z klasami sportowymi nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku |
Teresa Stryjewska | nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Ciechanowie ds. edukacji przyrodniczej |
Jolanta Szymczyk | nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Warszawie ds. psychologiczno-pedagogicznych |
Robert Albrecht | informatyk w MSCDN Wydział w Warszawie |
–
Podkategorie
Strona 2 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec