Meritum nr 2 2013(29) Od gotowośœci szkolnej do dojrzałośœci życiowej
Dział: Nauczanie i uczenie się
Lekcja (o) odpowiedzialności
Autor: Małgorzata Gasik
Autorka opisuje lekcję wychowawczą poświęconą wyborowi przyszłej szkoły, którą poprowadziła Izabela Wójcik, polonistka z Gimnazjum nr 5 im. Zygmunta Padlewskiego w Płocku, nauczycielka uczestnicząca w projekcie ?Myślę ? Rozumiem ? Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się?. Celem lekcji było wsparcie czasem zdezorientowanych uczniów, uczenie odpowiedzialności i przewidywania konsekwencji podjętych decyzji. Narzędzia TOC: gałąź logiczną, chmurę i drzewo ambitnego celu uczniowie i nauczyciele stosują nie tylko na lekcjach, wykorzystują je także na zajęciach pozalekcyjnych, zielonych szkołach. Jak podkreśla Izabela Wójcik, świetnie sprawdzają się także w sprawach wychowawczych. ? Kiedy moja klasa poszła na wagary, mieliśmy wspólnie ustalić jakąś karę ? opowiada. ? Wtedy jeden z chłopców zaproponował, żebyśmy narysowali chmurkę: iść na wagary czy zostać w szkole? Bardzo mnie zaskoczyła ta propozycja, ale i ucieszyła, bo dzięki temu sami uświadomili sobie, jakie są konsekwencje takiego nierozważnego zachowania.

MERITUM
kwartalnik wydawany przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli