Meritum nr 1 2013(28) PRZESTRZENIE SZKOŁY
Dział: Teorie i badania
Szkoła jako system operacyjny
Autor: Dr Łukasz Wojciechowski i Karolina Wrzosowska
Piękne formy to często obietnica bez pokrycia - za fasadami kryją się tradycyjne, funkcjonalistyczne wnętrza. Architektura może inspirować różne aktywności społeczne. Tak jak komputer, który nie ma być tradycyjny w wyglądzie ani mieć ekstrawagancko zaprojektowanej klawiatury, ale za to musi mieć system operacyjny maksymalnie elastyczny, w którym możemy zainstalować aplikacje zgodnie z naszymi upodobaniami. W ten sposób może działać architektura - nie ograniczać działań do pojedynczych funkcji, ale umożliwiać ich jak najwięcej. I tak np. w szkole brazylijskiego architekta Artigasa nie ma korytarzy: wszystkie klasy otwierają się na część wspólną. Korytarz jest zastąpiony elementem urbanistycznym, jak plac czy ulica, gdzie oferowane są różne aktywności i możliwości spędzania czasu, czy to na nauce, czy na odpoczynku. W ten sposób budynek staje się bardziej krajobrazem miejskim niż funkcjonalnym urządzeniem. To tu można zebrać się podczas przedstawienia, ale także usiąść w samotności w niszy pod schodami.

MERITUM
kwartalnik wydawany przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli