Meritum nr 1 2012(24) NOWA EDUKACJA - MODELE, DOŚWIADCZENIA, TRENDY
Dział: Nauczanie i uczenie się
Obyś belfrów oceniał, czyli o ocenie pracy nauczyciela trochę przewrotnie ? zastosowanie TOC w pracy dyrektora szkoły
Autor: Dominika Warska
Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj. Niekoniecznie w Twoim gabinecie, nie każdy lubi rozmawiać formalnie, a ocena pracy nauczyciela to przecież nie egzamin. Oczywiście ważne jest, aby nauczyciel zdał sobie sprawę z tego, w czym jest dobry, a nad czym mógłby bardziej popracować (i tu mamy analizę słabych i mocnych stron jego pracy), ale rozmowa (odpowiednio pokierowana) ma dać Tobie odpowiedźŸ na pytanie -– co motywuje tego nauczyciela? Pamiętaj, że jesteś dyrektorem. Masz MOTYWOWAĆ i WSPIERAĆ swojego nauczyciela. Istnieje bowiem dziewięć powodów, dla których człowiek rano wstaje z łóżka i idzie do pracy. Zależy to od typów osobowości i nieważne, czy będzie to nauczyciel, sekretarka, konserwator, czy Twój wicedyrektor. Co innego zachęci do pracy gwiazdę, co innego twórcę, obrońcę czy eksperta. Zadaj sobie teraz pytanie czy to, że pani Iksińska nie włączyła się aktywnie do prac nad projektem, jest spowodowane tym, że przez miesiąc cierpiała na chroniczny ból głowy, czy może tym, że kazałeś jej pracować w gronie poszukiwaczy, gwiazd i budowniczych. A ona duchowa przecież jest! Dlatego, jeśli nie jesteś pewien, z kim masz do czynienia zadaj kilka pytań, zbadaj, co motywuje Twojego nauczyciela, co może spowodować, że jego praca w Twojej szkole będzie inna, atmosfera w pokoju nauczycielskim lepsza, a uczeń chętniej przyjdzie na geografię czy podstawy mechatroniki.

MERITUM
kwartalnik wydawany przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli