Meritum nr 1 2012(24) NOWA EDUKACJA - MODELE, DOŚWIADCZENIA, TRENDY
Dział: Nauczanie i uczenie się
Zastosowanie narzędzi myślowych TOC w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
Autor: Małgorzata Gasik, koordynator XIII Międzynarodowej Konferencji "Myślę - Rozumiem ? Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się", Płock, 26-28 października 2011,
Narzędzia myślowe TOC (theory of constrains - teoria ograniczeń) oraz szerokie możliwości ich wykorzystania były tematem przewodnim XIII Międzynarodowej Konferencji "Myślę - Rozumiem ? Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się", która odbyła się 26-28 października 2011 roku w Płocku. Organizatorami Konferencji byli: Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Miasto Płock i Fundacja TOC. Podczas trzydniowych wykładów i warsztatów trenerzy z Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Izraela, Kolumbii i Polski przekonywali, że chmurkę, logiczną gałązkę i drzewko ambitnego celu można z powodzeniem zastosować w realizacji podstawy programowej, przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz w zarządzaniu. Zaproponowane podczas konferencji narzędzia zyskały mnóstwo zwolenników. Wielu nauczycieli wykorzystało nowatorskie podejście w swojej pracy.


Małgorzata Gasik, Zastosowanie narzędzi myślowych TOC w rozwiązywaniu problemów wychowawczych


- Myślisz, że uda ci się rozwiązać konflikt z dzieckiem za pomocą jakiejś chmurki? Tutaj wielka burza nie pomoże - skwitowała moja koleżanka, mama kilkuletniej dziewczynki, kiedy zachwycona opowiedziałam jej o warsztatach TOC (theory of constraints - teoria ograniczeń) dla rodziców. Fakt, pomyślałam, nie takie rzeczy ?się robiło?, żeby okiełznać niemały temperament mojej pięciolatki. Przyznam szczerze, z różnym skutkiem. Ale i tak spróbuję - odpowiedziałam bardziej na przekór swoim obawom niż koleżance. - Nic nie stracę, najwyżej zyskam. Ryzyko się opłaciło. Problem zakupu kolejnej zabawki rozwiązałyśmy przy pomocy chmurki. Wspólnie ją rozrysowałyśmy, przedstawiłyśmy swoje żądania i potrzeby. Obie równie mocno zaangażowałyśmy się w rozwiązanie problemu. Wysłuchałam z uwagą potrzeb i racji mojego dziecka, ono w rewanżu zrobiło to samo.W dodatku zauważyłam, że moja córka poczuła się jakby "trochę bardziej dorosła". Wiesz, może ja też spróbuję, powiedz mi coś więcej o tym "zjawisku pogodowym na dzieci" - poprosiła koleżanka, kiedy z satysfakcją relacjonowałam przebieg zdarzenia.


Zastosowanie narzędzi TOC w języku angielskim, języku polskim i matematyce


Mapy Rozwiązywania Problemów (PSM) to nowy sposób na skuteczną naukę matematyki. Jego autorem jest dr Danilo Sirias, profesor na Wydziale Zarzadzania i Marketingu w Sagina w Valley University w Stanach Zjednoczonych. (...) Podczas konferencji w Płocku dr. Danilio Sirias prezentował nauczycielom i uczniom, jak można skutecznie uczyć i nauczyć się rozwiązywania problemów matematycznych. Zaprojektowane przez niego Mapy Rozwiązywania Problemów opierają się na podstawowych narzędziach TOC: kombinacji gałęzi logicznej i drzewa ambitnego celu oraz dodatkowego narzędzia, które autor nazwał Graficznym Przykładem Rozwiązywania Problemów. Dlaczego Mapa Rozwiązywania Problemów może okazać się skuteczniejsza od innych sposobów nauczania matematyki?

MERITUM
kwartalnik wydawany przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli